- PROBLEM I METODA
Wissarion Bieliński – dramatyczna ewolucja myśli
Humanistyczna immanencja późnego Bielińskiego
„Idea idei” rosyjskiej myśli
Myśl rosyjska more philologico demonstrata
- APOLOGIA PROWIDENCJALIZMU I JEDNOŚIC (PIOTR CZAADAJEW)
Narodziny filozofa
„Jedna myśl” Listów filozoficznych i Apologii obłąkanego
Między Apologią obłąkanego a śmiercią (1837–1856)
Paradoks Czaadajewa?
- OD „FAUSTYCZNEGO HEGLIZMU” DO „ROSYJSKIEGO SOCJALIZMU” (ALEKSANDER HERCEN)
Okres „faustycznego heglizmu”
Spotkanie z Zachodem
Doktryna „rosyjskiego socjalizmu”
Ostatnie lata
- IV NOWE OŚWIECENIE (NIKOŁAJ CZERNYSZEWSKI)
Rosyjski uczeń Feuerbacha
Człowiek jako kombinacja atomów (polemika z Jurkiewiczem)
Etyka „rozumnego egoizmu”
Socjalistyczna doktryna ekonomiczna
Historiozoficzny „rozumny optymizm”
Socjalistyczny encyklopedysta
- V. HISTORIA JAKO DROGA KU OSOBOWEJ NIEŚMIERTELNOŚCI (WŁADIMIR SOŁOWJOW)
Obrona metafizyki przed pozytywistami
Prawo historycznego rozwoju
W stronę Apokalipsy (1891–1900)
- VI. MARKSIZM JAKO UKORONOWANIE IMMANENCJI (GIEORGIJ PLECHANOW)
Intelektualne źródła marksizmu
Istota marksizmu w wykładzie Plechanowa
Spór z religią i chrześcijańską historiozofią
- VII. HISTORIA JAKO ÓSMY DZIEŃ STWORZENIA (NIKOŁAJ BIERDIAJEW PRZES 1922 ROKIEM)
Od marksizmu do idealizmu
Historia jako odkupienie grzechu
Wykład antropodycei
Między Rewolucją a wygnianiem (1917–1922)
- VIII. „MIĘDZY JEST BÓG A NIE MA BOGA” (ZAMIAST ZAKOŃCZENIA)
BIBLIOGRAFIA
SKOROWIDZ OSÓB